I denne teksten skal vi dykke ned i Gjensidiges innovative Hus Smart-konsept, en satsning som tar boligforsikring til et nytt nivå. Du vil lære hvordan Inselo fungerer som en forlenget arm for Gjensidige innen logistikk og installasjon, og dermed gjør dem i stand til å skalere dette spennende tilbudet mye raskere ut til markedet.
Gjensidige er et av Nordens ledende forsikringsselskap med ca 1 million kunder. Dette har de blitt fordi de ikke hviler på laurbærene. Gjensidige satser strategisk på å finne nye innovative løsninger for å utvide sitt forsikringstilbud. Gjennom det nye konseptet Gjensidige Hus Smart, ønsker de å selge flere forsikringer gjennom å integrerer forsikringer med boligalarm- og andre smarte sikkerhetsløsninger. Internt i Gjensidige fungerer et dedikert team som en slags oppstartsbedrift for å drive dette konseptet fremover. Etter en grundig pilotfase som testet og bekreftet at konseptet fungerte optimalt, gikk Gjensidige Hus Smart live i januar 2025. Mottakelsen har så langt vært over forventning. For å kunne skalere denne satsingen på en effektiv og god måte, var det naturlig for Gjensidige – som ønsket å holde seg tett til sin forsikringskjerne – å søke ekstern ekspertise på installasjon og logistikk. Pilotfasen hadde tydelig vist at de trengte en robust partner for å løse både logistikk og kunne koordinere og gjennomføre installasjonene hjemme hos kundene i hele Norge. Etter en tøff anbudsprosess ble Inselo valgt som den foretrukne partneren. Inselo vant avtalen fordi vi kunne levere den beste helhetsløsningen og utfordret Gjensidge til å tenke nytt på mange områder. Vår evne til å ta totalansvar for internasjonal transport, lager- og logistikkoperasjoner, distribusjon og FG-godkjent installasjon, kombinert med vår ekspertise i å få systemer til å snakke sammen og mennesker til å spille på lag, gjorde oss til det naturlige valget. Samarbeidet sikrer at Gjensidiges satsing kan skalere raskt og bidrar til å skape ytterligere trygghet og konkurransekraft i sikkerhetsmarkedet..
Gjennom en helhetlig tilnærming – der systemene og de fysiske logistikk og installasjonstjenestene er sømløst integrert og orkestrert– sikrer vi at Gjensidige sine kunder får en optimal kundereise og en leveranse som styrker deres posisjon i markedet.
Inselos leveranse for Gjensidige Hus Smart bygger på et felles fundament. Gjennom intensive workshops tegnet vi sammen prosesser, kundereiser og digital flyt, noe som integrerte Inselo i leveransen fra start. IT-teamene etablerte en robust løsning med dataflyt, inkludert en dedikert portalløsning og et spesialisert API for intelligente logistikk- og installasjonsordrer. Denne arkitekturen ble raskt satt opp i slutten av 2024 og har fungert godt siden oppstart i januar 2025.
For å sikre landsdekkende FG godkjent montørnettverk har vi på kort tid rekruttert og implementert over 60 selskaper med en god blanding av eksisterende Inselo partnere og nye selskaper. Vi er stolte av at vi har hjulpet mange med en målrettet prosess for å bli FG-godkjente. Vi vil innen året er omme dekke >90% av Norges befolkning med FG godkjente teknikere. Tross en bratt læringskurve har våre installasjonspartnere levert imponerende kundetilfredshet på 9,4 av 10 (55% svarprosent). Dette beviser at vi rekrutterer de rette partnerne og lykkes med kommunikasjonen i kundereisen.
Vi håndterer hele vareflyten for Hus Smart, fra internasjonal transport og fortolling, til lager- og logistikkoperasjoner, og videre distribusjon. For Gjensidiges leasingmodell er det ekstremt viktig at vi sikrer full kontroll over varene gjennom hele deres livsløp og at vi har en smidig returprosess. Oppstarten av logistikkflyten har vært bemerkelsesverdig smertefri, noe som gjenspeiler det tette samarbeidet, der Inger fra Inselo og Anders fra Gjensidige blant annet har jobbet sammen på vår logistikkhub på Berger.
Partnerskapet underbygges av tett samarbeid og kommunikasjon. Gjennom ukentlige felles drifts- og læringsmøter går vi systematisk gjennom status, identifiserer forbedringspunkter og definerer aksjoner. Vi jobber kontinuerlig med å automatisere manuelle oppgaver og forbedre kundereiseflyten, og tester effekten før full implementering. Med dette gode samarbeidet og kontinuerlige fokuset på innovasjon og forbedring, er det ikke rart at tiden går og Gjensidige består! Vi gleder oss stort til å skalere videre sammen med Hus Smart-teamet i årene som kommer.
Ta kontakt med meg for en hyggelig prat. Våre modulbaserte og skalerbare kundereisekonsepter vil gi deg mer fornøyde kunder, øke inntektene dine og redusere kostnader og risikoprofil. Jeg brenner for opplevelser og samler på magiske reiseøyeblikk. Det jeg elsker med å reise, er møtene med nye kulturer og mennesker. Det gir meg nye perspektiver og er sunt for sjelen. Jeg er utdannet siviløkonom, og har 15 års variert arbeidserfaring fra økonomi, risiko, forretningsutvikling og ledelse fra SN Power, ABB, Infocare og nå i Inselo. Når du kontakter meg, møter du en positiv, genuin, kreativ og analytisk person som brenner for å sette sammen den beste løsningen for din bedrift. Jeg vil jobbe for at enda flere kunder skal oppleve magi i møtet med din merkevare. Gleder meg til å høre fra deg, sammen finner vi den beste løsningen. Vennlig Hilsen
Inselo er en forretningspartner som brenner for de optimale kundereisene. Vi leverer løsninger innen logistikk, installasjon og kundeservice for både store og små selskaper i hele Skandinavia.