Innsikt

 | Bærekraft

Ny undersøkelse viser at norske forbrukere har mistet tilliten til næringslivet

Terje Stokke

2023-03-15
(3 minutter lesetid)
Skutvik, et lite sted i Norge

Resultatene fra Europas største merkevarestudie innen bærekraft, Sustainable Brand Index™, er lansert. Hovedlærdommen er at norske forbrukere dessverre har mistet tilliten til næringslivet når det kommer til bærekraft.

Sustainable Brand Index™ er Europas største uavhengige merkevarestudie om bærekraft. Den inkluderer ca 1 600 merker og har samlet tall fra 80 000 forbrukere i 8 land. I Norge er 268 selskaper rangert av 11 000 forbrukere.

I Norge vant Finn.no undersøkelsen foran Posten og Tine.

Det viktigste funnet i undersøkelsen for Norges del, er den generelle nedgangen i forbrukerens tillit til næringslivet i bærekraftsspørsmål. Snitt-scoren for alle de norske merkevarene falt fra 67 til til 44% fra 2022 til 2023. Dette er en dramatisk nedgang som hele næringslivet må ta på største alvor.

Grønnvasking leder til tillitskrise


Norske forbrukere, spesielt den yngre generasjonen tror ikke lenger på at det næringslivet sier er sant. Forskerne sier at det står verre til med planten enn noen gang, mens samtidig kommuniserer næringslivet nesten kun positivt om bærekraft uten bevis faktiske resultater. Forbrukeren blir naturligvis forvirret og føler seg lurt. De har blitt grønnvasket lenge nok nå.

Kun 25% av norske forbrukere har tillit til det næringslivet kommuniserer, dette er ned 16 prosentpoeng fra året før og er lavest av alle landene i undersøkelsen. Samtidig har også tallet på de som har mistillit gått opp fra 24 til 36%.


Bærekraft fortsatt viktig i valg av merkevare

På tross av tillitskrisen i Norge sier Sustainable Brand Index™ at forbrukernes interesse for bærekraft fortsetter å være høy, og øker til og med i en del land. Krigen i Ukraina, energikrisen og den avtagende økonomien ser også ut til å stimulere interesse for bærekraft blant forbrukere. 59 % av norske forbrukere mener at selskapets bærekraftprofil påvirker dem i kjøpsøyeblikket. Dette er ned med 11 prosentpoeng fra året før, men må sees i sammenheng med den fallende tilliten til norske selskaper.

Blant 22 kategorier mener norske forbrukere at resirkulering og gjenbruk er det viktigste området som norske selskaper bør prioritere.

😊 Vi i Inselo stolte av at vi leverer tjenester som fremmer god returhåndtering og gjenbruk. Vil du også levere ekte bærekraftsresultater, kontakt oss gjerne.

Inselo er en forretningspartner som brenner for de optimale kundereisene. Vi leverer løsninger innen logistikk, installasjon og kundeservice for både store og små selskaper i hele Skandinavia.

Kontakt

2300 5990
support@inselo.no

Adresse

Inselo Norge AS
Vige Havnevei 4
4633 Kristiansand
@Inselo 2024