Innsikt

Skape en kultur for kontinuerlig forbedring

2022-08-08

Gjør det enkelt, ha det gøy, ikke gi opp og la forbedring bli en del av hvem dere er.

Kontinuerlige forbedringer hjelper deg med å identifisere muligheter for forbedringer av arbeidsprosesser og redusere waste. Det handler enkelt å greit om at vi kontinuerlig skal bli litt bedre,dag for dag. Det er helt grunnleggende for å bli best. Men teorier og praksis har kanskje gjort dette arbeidet mer komplekst enn det trenger å være? Metodene går i flere loops og svinger enn berg og dalbanen på Liseberg og Tusenfryd at alle blir småkvalme og svimle av å henge med på turen

Hvorfor har det blitt sånn mon tro? Vår hypotese er at det er mye penger i forbedringsteori og praksis, for konsulentselskaper, kvalitetskontrollører, universiteter og forskere at modellene blir bare mer og mer avanserte. Lærebok forfatterene får betalt pr side. For at en konsulent skal få en jobb det skal være verdt å betale for må det være og virke komplisert. Resultatet blir at det går sport i å gjøre det enkle avansert. Når dollartegnene blinker og sunn fornuft faller av i første sving er det ikke rart at mange mislykkes i alt virvaret av teorier, metodikk og best practice.

I Inselo har vi prøvd mange varianter av kontinuerlig forbedring. Vi har lest mang en bok og snakket med flere eksperter. Flere av oss har jobbet i store selskaper med store kvalitetsavdelinger, gedigene templates og krav til forbedring. Vi følte aldri eierskapet. Vi pugget, men glemte uttrykkene. Vi startet på et prosjekt, men så falt vi av, da andre prioriteringer tok over. Selv som ledere fikk vi det ikke til, hvordan kan vi da forvente noe fra de ansatte og våre partnere?


Læring: Best practice har ikke fungert hos oss men vi må jobbe med forbedring for å lykkes. Da stilte vi oss spørsmålene. hvorfor lykkes vi ikke? Basert på svaret at alt er for komplisert kom vi frem til hvordan vi kan forenkle.


Resultatet av jakten på hvordan vi kunne forbedre vårt forbedringsarbeid ble at vi skapte vår egen ekstremt forenklede modell for kontinuerlig forbedring.


Utrolig nok, den virker! Vi har fortsatt mer å lære og vi må bli ennå flinkere men vi er igang. Vi ser forbedring i kundereisene.

“Fantastsik med en så enkel modell, hvor vi sammen som et community lærer av hverandre. Facebook gruppen er gull” Sier vår partner Victor.

“I min forrige jobb var kontinuerlig forbedring så komplisert, det å få det til å bli en del av en kultur og sunn fornuft har flyttet oss mange hakk” Sier CFO Silje. “Vi kjører jevnelige learningloops møter med våre oppdragsgivere, og kjører learning loop coaching med våre partnere” Sier Sebastian som jobber med Community Success og titter opp på learningloop plakatene på møterommet.Fra denne prosessen har vi lært 3 ting som for oss måtte til for at vi skulle lykkes.

1: Gjør det enkelt,

“Implementer en enkel modell folk forstår! “

Vi er helt sikre på at implementeringen av å skape en lærende organisasjonen som lykkes med kontinuerlig forbedring er fordi man velger for kompliserte modeller utarbeidet av såkalte eksperter som blir informasjons overload i hverdagen for den vanlige arbeider og faktisk også leder. Folk forstår dem ikke. Folk husker dem ikke. Det blir for mye administrasjon i forhold til faktisk gjennomføring. Det blir kjedelig! Det blir ikke prioritert. Og selv om noen skriker etter et tall hjelper ikke dette om ting faktisk ikke blir bedre og om det mot formodning blir har prosessen drept fremtidig motivasjon og kontinuitet.

2: Ha det gøy og gi ikke opp


“Lag en modell som bygger opp til at du må feire en hver seier!”

De som lykkes i livet gjør det fordi de ofte gir det lille ekstra. Det er de siste 5% som ofte avgjør om man er verdensmester eller kun middelmodig. De fleste som lykkes snakkes om hvor gøy de hadde det på veien mot målet. Mange i et selskap eller community har ikke denne motivasjonen. Dertil er det ennå viktige å motivere gjennom at vi har det gøy. Det er gøy å være med å skape suksess. Sørg for å feire resultatene.


Vi blir fort spist opp av brannslukking og glemmer bort å løse rotårsakene. Dette skjer selv de beste. Men ikke gi opp kontinuerlig forbedring av den grunn. Bare begynn på nytt, gjerne i det små og ikke glem å feire enhver liten seirer i forbedringsarbeidet. Ethvert lite positivt resultat.

3: Få det til å bli en del av hvem vi er:

“En kontinuerlig forbedringsmodell kan også utvikles og forbedres over tid”. Ved å følge de to første rådene blir kontinuerlig forbedring en del av selskapet og deres community identitet. Da kan man begynne å bygge videre på dette. I inselo har vi valgt å gi vår kontinuerlig forbedringsmetodikk egne navn som bygger oppunder punkt 1 gjør det enkelt og ikke minst punkt 2, ha det gøy. Når man setter egne navn på ting skaper dette også et tydeligere eierskap og identitet til arbeidet, istedenfor at vi blir en av de mange som bruker kaizen metdikken eller PDCA sirkelen.

Nå henger det plakater av jakte, tilpassee og måle på alle våre lokasjoner. Det er en del av Inselo Community sitt stammespråk.


Inselo er en forretningspartner som brenner for de optimale kundereisene. Vi leverer løsninger innen logistikk, installasjon og kundeservice for både store og små selskaper i hele Skandinavia.

Kontakt

2300 5990
support@inselo.no

Adresse

Inselo Norge AS
Vige Havnevei 4
4633 Kristiansand
@Inselo 2024